MOTORCYKEL KAWASAKI ZX10

Som tidligere skrevet, blev året 2015 året, hvor den oprindelige KA WASAKI KZ 550 blev byttet til en større og nyere motorcykel – nemlig en KAWASAKI ZX10 fra 1989.

I bakspejlets klare lys måske ikke den klogeste beslutning, men nu er det forsent at bekymre sig over det. Bytte den gamle KZ550 med en ZX10 og den var lige til at syne uden problemer. Dette skulle vise sig ikke at være tilfældet, da bremserne skulle fornys.

Nye skiver og klodser blev indkøbt og monteret og så kunne ZX10eren synes. Beslutningen om at bytte KZ550eren med en ZX10er blev nu til en god beslutning. ZX10eren er en maskine der kører som drøm. Kræfter mangler der ingen af så vidt fornemmes og en acceleration uden lige. Der Fuhrerschein er mere udsat for klip end før, så det er med at holde igen med gashåndtaget.

2015 blev der kørt utallige kilometer og ZX10eren kørte som en drøm, men en gang imellem ville den ikke starte lige efter en tankning foreksempel. På en tankstation i Viborg korsluttede jeg støttefods kontakten og 10eren startede. Jeg troede selvfølgelig at problemet var løst, men på en tankstation i Løgstør skete det igen. Så jeg måtte ringe hjem efter assistance og da Christian ankom, prøvede jeg igen at starte 10eren og wupti den startede. Problemet med starte var ikke førnævnte kontakt, men at benzinen løb gennem kaburatoren og forårsagede drukning.

Problemet med drukning blev løst med at lukke for benzinen hvergang motorcyklen blev standset. Denne løsning var ikke en holdbar løsning i længden, så noget måtte der gøres. Jeg købte en Hollandsk ZX10er fra 1989 som donor. Jeg var i 1. omgang ude efter originale udstødninger som Hollænderen havde, men karburatorerne viste sig at være i god stand, så de blev monteret med ønsket resultat.

Som altid kommer MCen i pit fra ca 1. november og til ca 15. marts og da sæsonen 2016 skulle til begynde, blev det konstateret at flywheel i motoren var defekt. Så blev motoren fra Hollænderen monteret og det viste sig at være en rigtig god løsning. Den startede, men der var ikke rigtig gang i den. Der måtte en prøve kørsel til og som kilometrene gik kom der pludselig gang i alle cylindrene.